​הקצאת חניכיים, גרידת חניכיים, או בכלל – הקצעת שורשים?

מחלות חניכיים וביניהן דלקות חניכיים נגרמות מסיבות שונות כגון: נטייה גנטית, מחלות כרוניות למיניהן, תרופות הפוגעות באיזון המינרלים בגוף, הרגלי חיים הפוגעים בחניכיים (עישון, היגיינת פה ירודה), ועוד.

הסיבה העיקרית והנפוצה ביותר למחלות חניכיים, היא הפלאק:חלל הפה מספק מקור נפלא של מזון לחיידקים ולכן הם נוטים להתיישב ולהתרבות בו. הפלאק, הוא שכבת חיידקים המתיישבים על פני השיניים. כאשר לא מקפידים על היגיינת פה מסודרת ונכונה מדי יום, החיידקים מתרבים ויוצרים מצע נח להצטברות של מלחים ומינרלים המגיעים מהמזון ומנוזל הרוק.

דברו איתנו

046112711phone
במיילpencil

אלה, הולכים ומצטברים לכדי שכבת אבנית, המתיישבת אף היא על השיניים וביניהן. אם היא אינה מטופלת, היא פולשת גם לכיוון שורשי השיניים ולמקום מפגשן עם החניכיים וגורמת למצב דלקתי, המזיק לחניכיים, גורם לנסיגתן ומכרסם כיסים בתוכן.

כאשר המצב חמור ולא מטופל, השיניים מאבדות את התמיכה שהחניכיים אמורות לספק להן, יציבותן מתערערת והן עלולות להתחיל לנוע ולעיתים אף לנשור.

כאשר מצטברת כמות גדולה של אבנית ויש עדויות לנסיגת חניכיים, יש צורך בטיפול עמוק יותר מאשר ניקוי אבנית רגיל אצל שיננית.

 

מה זה הקצעת שורשים וטיפול ניקוי חניכיים עמוק?

אנשים משתמשים בביטויים שונים כמו "ניקוי עמוק בשיניים", " ניקוי שורשים בשיניים", "הקצאת חניכיים" ועוד.

כדי לערוך מעט סדר בכל המונחים, ראשית, חשוב להבין שהטיפול מיושם גם על החניכיים וגם על שורשי השיניים.
"הקצעה" (ב'ע' ולא ב'א') משמעה פעולת שפשוף וגירוד. הכלים בהם משתמש הרופא בטיפול הם כלים המגרדים ומנקים את כל המשקעים שהצטברו, את הכיסים שנוצרו בחניכיים ואת הרקמות הדלקתיות.

לכן, השמות המקובלים לטיפול הם "גרידת חניכיים" או "טיפול הקצעת שורשים".

הטיפול מבוצע על ידי רופא תחת הרדמה מקומית ומחולק לארבעה חלקים: הצד הימני של הלסת העליונה והצד השמאלי שלה ושני הצדדים המקבילים להם בלסת התחתונה.

ברוב המקרים דרוש יותר ממפגש אחד כדי לסיים את הטיפול בכל הפה. מספר הטיפולים תלוי במורכבות הטיפול בכל אחד מהחלקים והוא פונקציה של מידת החומרה של המצב.

במקרים מסוימים הרופא יסיים את הטיפול בהחדרת חומרים אנטיספטיים או תרופות אנטיביוטיות לאזורים הפנימיים ולכיסים שנוצרו בחניכיים, כדי למגר את הזיהום ולרפא את הדלקת.

בתום הטיפול יש סיכוי טוב שרקמת החניכיים תשתקם, לפחות באופן חלקי, והשיניים יתייצבו.

מידת השיקום תלויה בחומרת המצב, בכושר הריפוי שיש לגופו של המטופל, בחוזקה של המערכת החיסונית שלו ובסילוק גורמי סיכון הניתנים לשליטה, דוגמת עישון.

כדי לשמור על תוצאות הטיפול חשוב ביותר להקפיד על תחזוקה טובה ושוטפת של היגיינת הפה:

לצחצח את השיניים פעמיים ביום (כדאי לבקש מהרופא הדרכה על אופן צחצוח נכון, שאינו מסב נזק לשיניים ולחניכיים), לסלק שאריות מזון מבין השיניים באמצעות חוט דנטלי, להגיע לביקורת אצל רופא השיניים ולטיפולי הסרת אבנית אצל השיננית פעמיים בשנה ולהפחית צריכת מתוקים וממתקים.

 

כאב לאחר הקצעת שורשים

היות והטיפול כמעט תמיד מבוצע בהרדמה – במהלך הטיפול לא חשים כאב. המטופל עשוי לחוש הפעלת לחץ, או תחושות של גירוד ושיוף שלעיתים הן פחות נעימות.

גם לאחר הטיפול, ברוב המכריע של המקרים אין חשים כאב, אך בפרק הזמן הקרוב לתום הטיפול תיתכן רגישות גבוהה יותר מהרגיל לשינויי טמפרטורה (בעיקר למזון או משקאות קרים). גם דימום קל לאחר הטיפול הוא תופעה מוכרת. כל אלה ילכו ויפחתו במשך כמה ימים.

לאחר תקופת ההחלמה והריפוי, מאחר שעומק כיסי החניכיים מצטמצם, הדלקת מתפוגגת, הרקמות מתייצבות והשיניים עטופות ברקמה בצורה טובה יותר – תיתכן דווקא הקלה בכאבים וברגישויות שנחוו לפני הטיפול.

במידה ועדיין יש כאבים ורגישויות בשן כזאת או אחרת – מומלץ לפנות אל רופא השיניים לאבחון הבעיה.

 

הקצעת שורשים – סכנות

הטיפול עצמו הוא בטוח ואינו נחשב לטיפול מסוכן אך יש כמה דברים שיש לדווח עליהם לרופא במעמד הייעוץ הראשוני ולפני התחלת הטיפול כדי למזער סיכונים:

 

היתרונות שמספקת מרפאת השיניים של "אלאדין קליניקס" בטיפול הקצעת שורשים

צוות המומחים שלנו במרפאת "אלאדין קליניקס" מאפשר לנו לבצע אבחון מקיף של כל המבנים והרקמות שבחלל הפה ולספק את כל סוגי טיפולי השיניים ברמה המקצועית הגבוהה ביותר תחת קורת גג אחת.

גם אם אתם זקוקים לטיפול הקצעת שורשים בלבד וגם אם הוא מהווה חלק מתכנית טיפול נרחבת יותר, תוכלו לקבל אצלנו את כל מעטפת השירותים הדרושה לכם:

אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו לתיאום פגישת אבחון ויעוץ אישי ולקבלת הצעת מחיר.

טלפון 04-6112711  |  אימייל  aladdent2@gmail.com  |  טופס הפניה בעמוד "צור קשר" באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *