​השתלת עצם עם ממברנה כהכנה לשתלים דנטליים

חומרים חדשים וטכנולוגיות חדשניות מבוססות מחקר מדעי, מולידים טכניקות מתקדמות בתחום טיפולי השיניים בקצב מסחרר. כיום, ישנם פתרונות לקשת של בעיות שעד לפני זמן לא רב הגבילו טיפולים מסוימים מסיבות שונות ומגוונות.

אחד התחומים הללו, שנהנה מקפיצה משמעותית הוא התחום של שתלים דנטליים ובתוכו, קטגוריית השתלים המבוססים על השתלת עצם.

 

מה קורה בתהליך של השתלת רקמת עצם?

באופן כללי, השתלת איבר בכל אזור שהוא בגוף, משמעותה הטמעה של איבר או רקמה ממקור חיצוני כלשהו, במקום בגוף בו אותו איבר או רקמה – פגועים, או חסרים.

כשמדובר בהשתלת שיניים, לעיתים יש צורך בהליך מקדים של השתלת עצם, לפני שניתן לבצע הכנסה של שתלים דנטליים. הדבר נכון במקרים בהם ברקמת עצם הלסת, אשר בה מקובעות השיניים – אין מספיק עצם או, שמסיבות שונות רקמת העצם אינה יציבה וצפופה מספיק לקיבוע טוב וחזק של השתלים.

בתהליך השתלת העצם השתל עובר תקופת קליטה, במהלכה עליו לבסס את הקשרים שלו אל הרקמה בתוכה הוא מושתל וכן, אל מחזור הדם. תקופת הקליטה היא תקופה רגישה מאד והצלחתה מושפעת משלושה גורמים מרכזיים:

  1. מצבו הפיסי והבריאותי של המטופל – משפיע על כושר ההחלמה של כל רקמות הגוף ועל איכות ומהירות התהליך.
  2. כשנעשה שימוש בשתל ממקור ביולוגי, יש חשיבות לחוזק ולעמידות של השתל עצמו – עד כמה הוא בריא ומסוגל לשרוד את הזמן הדרוש עד להשלמת תהליך ההטמעה שלו במקום החדש. בתקופה זו, אספקת הדם שהוא מקבל עדיין אינה בשיאה וכך גם קשריו עם הרקמה המקיפה אותו.
  3. האם הגוף מקבל את השתל ומניח לו להשלים את תהליך הקליטה, או שהוא נלחם בו ושואף לפלוט אותו החוצה.
    במקרים בהם הגוף תופס את השתל כגורם זר, הוא מפרש זאת כאיום (בדיוק כפי שהיה עושה בכל מקרה של פלישת גוף זר כגון חיידק, וירוס, או קוץ שחדר לאצבע) ואז תאי מערכת החיסון פותחים במלחמה שתכליתה להיפטר ממנו. מקרה כזה, הוא מקרה של דחיית שתל.

 

מילוי עצם להשתלת שיניים

השתלת עצם בשיניים היא למעשה לא בשיניים עצמן, כי אם – בלסת. השיניים מושתלות אל תוך עצם הלסת, רק לאחר השלמת תהליך מילוי העצם.

משך תקופת ההחלמה הוא מספר חודשים (כחודשיים עד שלושה חודשים בממוצע).

רק לאחר בדיקת הרופא המטפל, שיאשר כי שתל העצם נקלט והחניכיים החלימו לחלוטין, ניתן יהיה לבצע את השתלת השיניים.

 

אילו סוגי שתלים קיימים?

ישנם מספר סוגים של מקורות לשתלים, הנכונים גם במקרה של השתלות עצם:

 

מה זה ממברנה ומה תפקידה בהליך של השתלת עצם?

פירוש המילה "ממברנה" הוא "קרום", או "מעטפת". זוהי בעצם שכבה המפרידה בין מבנה כלשהו, לבין סביבתו החיצונית.

כאשר שתל עצם מוחדר לתוך עצם הלסת, כאמור, דרושה לו תקופת קליטה במהלכה הוא רגיש מאד לכל שינוי סביבתי כגון חיכוך או שפשוף העלולים להזיז אותו ממקומו, מזהמים שונים, נוזלי חלל הפה המכילים שאריות מזון, ועוד.

לכן, יש לקבע את השתל באופן מלאכותי עד שייווצר הקיבוע הסופי על ידי איחוי שלו עם רקמת הלסת וכן, לכסות אותו בשכבת הגנה.

הכיסוי נעשה באמצעות ממברנה, שהיא חומר מיוחד למטרה זו, המספק הגנה, אך אינו יוצר תחתיו חלל אטום לחלוטין ומאפשר אוורור וניקוז של האזור.

כיום, במרבית המקרים נעשה שימוש בממברנה נספגת, שחוסכת את הצורך בניתוח נוסף להוצאתה לאחר השלמת קליטת השתל. עם זאת, יש שורה של שיקולים המכתיבה באיזה סוג ממברנה ישתמש הרופא ויתכנו מקרים בהם יהיה צורך להשתמש בממברנה שאינה נספגת מעצמה. הדבר נתון לשיקול דעתו המקצועי של הרופא.

 

מרפאת "אלאדין קליניקס" הוקמה על ידי ד"ר עלא אלדין מוהנא – רופא מומחה בכיר בכירורגיית פה, פנים ולסת וייחודה בכך, שהיא מאפשרת להשלים טיפול מלא, גם כאשר הוא מורכב ובנוי מכמה וכמה שלבים – במקום אחד, על ידי מיטב אנשי המקצוע והטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום.

הנכם מוזמנים לפנות אלינו לתיאום יעוץ מותאם אישית

בטלפון 04-6999-788  |  באימייל  aladdent2@gmail.com  |  במילוי פניה בעמוד "צור קשר" באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *